top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תgillevigil

"היי היי, כל העניין הוא לשתות משהו קר בלב מדבר" - דיכאון קיץ


 

זה קורה מתישהו בתחילת יולי. אתה קם בבוקר, יוצא אל הרחוב ומתבונן סביב. הכל נראה רגיל אבל משהו מרגיש לך חסר. אתה חוצה את הגינה הציבורית בדרכך למכולת, קונה את העיתון היומי (כן, אתה מאלה שעדיין מבכרים עיתוני נייר על פני אלו הדיגיטליים), חוזר הביתה, מבשל קפה ומסדר שלוש עוגיות בצלחת קטנה. משהו חסר. אתה יוצא החוצה שוב ומביט סביב, פספסת משהו? העציצים במקום, גם השולחן הגינתי הגדול, הספסלים, החתול ששותה כהרגלו מקערת המים של הכלבה ולהפך, הכביש שמול הבית, המדרכות, אבני החצץ. הכל נראה רגיל ובכל זאת - משהו חסר.


ואז אתה מבין – אין תנועה. שום דבר לא באמת זז או משתנה. חסר משב הרוח שישנה את הטמפרטורה בעשיריות המעלה. חסר הענן שיתערב בקרני השמש ובאפילות הקצרות שיכפה, ישנה בניואנס את עוצמת האור הניתכת אל הקרקע. חסרים ריחות דקים שישנו את גוון האויר שאתה שואף; ריח מתוק של פרחים, ריח של מים זורמים, ריח חמצמץ של אדמה או מעושן של תנורי הסקה. אפילו הטל חסר, והעלים בגינה לא מתנועעים את עשיריות המילימטר הרגילות שלהם תחת כבדו. הכל עומד. לוהט. קודח. רק אגלי הזיעה יוצרים תנועה; מקודקוד הראש כלפי מטה, בנהרות המתפצלים ליובלים היורדים במורד החולצה ובתי השחי.


קיץ.


לפני מספר פוסטים, עוד כשהקיץ טמן בחובו הבטחה, סיפרנו לכם על דיכאון חורף. אז עוד הקיץ נדמה כזה שיגאול אותנו מיסוריו. מה שלא טרחנו לספר זה שדיכאון חורף הוא חלק אחד מתוך מצב נפשי שנקרא "הפרעת מצב רוח עונתית" אשר מכילה בנוסף אליו, גם את אחיו הקטן, הלוהט וחסר יחסי הציבור - דיכאון הקיץ. במדינות קרובות לקו המשווה, דיכאון הקיץ אפילו שכיח יותר מדיכאון חורף והסימפטומים שלו כוללים בין היתר, בעיות שינה, ירידה במשקל, אובדן תיאבון וחרדות.


מה הסיבה לדיכאון קיץ? החום הכבד מאלץ אותנו להיות במקומות סגורים וממוזגים, ולהימנע מיציאה לחיק הטבע ומפעילות ספורטיבית. כמו כן, נכפים עלינו שינויים בזמני העבודה, האכילה והשינה. שינויים כפויים אלו עלולים להצטרף זה לזה ולהוביל למצב רוח ירוד. תוסיפו את החום הנוראי, חופשת הילדים, והעשיקה במחירי הקולה, והנה, הדרך לדיכאון מתקצרת.


מעבר לסיבות ברורות אלו, כותב פוסט זה יעיד על עצמו ויוסיף - בני אדם, לפחות הרגישים ביניהם, זקוקים לתנועה במזג האויר; למשחק המעלות הדקיק, לשינויי הבהירות, לריקוד הריחות ולתנודות העלים. כל אלו, מאפשרים גם לנפש לבצע התאמות זעירות, לא מודעות, עדינות, הנחוצות לנו כל כך בכדי לשמור על איזון נפשי.


אז מה עושים? גם אם אתם בטוחים שהדיכאון שלכם יפוג עם רוחות הסתיו, אין סיבה שבינתיים תסבלו. גם דיכאון זמני יכול להרגיש נורא ואפילו ליצור תגובות שרשרת שימשכו גם מעבר לעונה. אז בינתיים עשו מה שאתם יכולים כדי לישון בצורה סדירה ולהתעמל, ואם זה לא מספיק – אנחנו פה בשבילכם.

קיץ נעים וקצר לכולנו. ו...ניפגש ב(דיכאון)חורף הבא ;)



87 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page