top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תgillevigil

זן ואומנות הטיפול הפסיכולוגי


 

"הדרך שבה אתה חי, היא המכשירה אותך להימנע מהמוקשים ולראות את העובדות הנכונות. אתה רוצה לדעת כיצד לצייר ציור מושלם? זה קל מאוד - הפוך את עצמך למושלם ואחר-כך פשוט צייר באופן טבעי." (זן ואומנות אחזקת האופנוע – רוברט פירסיג)

המונח "זן", או בשמו המלא "זן בודהיזם", חדר לשיח הציבורי והטיפולי בצורה רחבה בשנים האחרונות. כמי שפועלים מתוך עולם הטיפול, אנחנו שמים לב שחלק גדול מהמטפלים מרגישים שתורת הזן טומנת פתרון לשאלות טיפוליות, מגוון הכשרות ללימודי בודהיזם למטפלים נפתחות, ואפילו ה-CBT חמור הסבר פיתח גישת בת באוריאנטציה בודהיסטית ברורה בשם - ACT (אז אם יום אחד תגיעו לטיפול והפסיכולוגית שלכם תלבש גלימה כתומה ותסמן בידיה נמאסטה, תזכרו שהזהרנו אתכם מראש).

אז מהו בכלל זן בודהיזם, ולמה הוא חביב עלינו הפסיכולוגים כל כך? זן הוא ענף בבודהיזם, אחת מהגישות המרכזיות לתפיסת העולם והאדם. הזן מדגיש את חשיבותה של המדיטציה ושם דגש מופחת על לימוד אינטלקטואלי. חוכמת הזן מתנגדת להתפלפלות במשפט עתיק זה או אחר, אלא מכוונת אל עבר נקודת מבט נכונה שבאה כתוצאה ממעשים ביום יום. מתרגלי זן יגדירו את הגישה כדרך הישירה אל עבר עצמם; מה אני באמת רוצה בחיים? מה הכיוון שלי? ובכלל - מי אני? מה אני? הזן מאמין שההווה הוא הדבר היחיד שאכן נוכח. העבר מורכב מזיכרונותינו בהווה, העתיד מורכב מתקוותנו וחרדותינו בהווה. וההווה עצמו? הוא מורכב מכל השפע שיש לעולם להציע לנו. לפי גישת הזן, ברגע הנוכחי קיימים שקט ושלווה, ואם נצליח לחזור אליו ממסעותינו בעבר ובעתיד, לחזור אל עצמנו, נוכל להגיב לכל משימה בחיים באופן המדויק ביותר.

זהו אומנם בודהיזם על קצה הצו'פסטיק (בכל זאת מונח יפני), אבל כבר ניתן לראות את קווי ההשקה בינו לבין טיפול פסיכולוגי. גם בטיפול אנחנו מכוונים אל עבר החוויה, ומקווים שהמטופל יחווה רגשות, תחושות וקשרים בינאישיים באופן אופטימלי על ידי כך שיהיה מכוון לנקודת מבט מדויקת. לנקודת מבט זאת אנו קוראים ה"עצמי האמיתי", והיא עומדת מנגד ל"עצמי הכוזב". העצמי הכוזב מורכב משנים של הפנמות ודוגמאות שספגנו מאחרים, ואילו העצמי האמיתי, מכוון אל הידיעה מי אנחנו, ומה אנחנו בוחרים עכשיו. ברגע הזה. זן בודהיזם, כמו גם טיפול הפסיכולוגי, מכוון אותנו אל עבר ידיעה עצמית, עמוקה, כנה וחסרת מגננות, באמצעותה נוכל להתמודד בצורה הטובה ביותר עם כל משימה שתעמוד מולנו - אפילו תיקון אופנוע.

ולסיום, סיפור זן קצר מבית מדרשו של ג'ושו (תרגום – יואל הופמן). אם הצלחתם להבין את ה"זניות" שבו, אולי זה אומר שאתם בדרך ל"זן" בעצמכם.

"מישהו שאל – מורי, להיכן מכוונת תודעתך? ג'ושו אמר – למקום שבו אין תבנית"


159 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page