top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תgillevigil

למה טיפול פסיכולוגי ארוך כל כך??


 

אז למה טיפול פסיכלוגי דינאמי אורך כל כך הרבה זמן?

"ההבנה האנושית איננה אור קר, אלא היא מקבלת עירוי מן הרצון ומן הרגשות; ומכאן נובעים מדעים שאפשר לכנותם "מדעי משאלת הלבב". כי הדבר אשר ירצה האדם להאמין באמיתותו, בו יהיה נכון להאמין ביתר שאת. לכן הוא פוסל דבים קשים, שאינו רוצה לחקרם; שולל דברים מפוכחים, המקטינים את התקווה; פוסל דברים שבמהות הטבע, בשל אמונה תפלה; אינו מנצל את אור הניסיון, בשל יהירות וגאווה; אינו מקבל דברים שאין הכול מאמינים בהם, מתוך קבלת דעת האספסוף. קיצורו של דבר, אין מספר לדרכים, שלא תמיד מורגשות הן, להשפעת הרגשות על ההבנה ולפגיעה בה" (פרנסיס בייקון)

אם הציטוט הזה לא ענה על השאלה, ננסה להסביר כאן בהרחבה – כפי שנגזר משמו, טיפול פסיכולוגי דינאמי מכוון להבנת הדינאמיקה הפנימית של נפש המטופל; חוויות שמעצבות את התנהגותו ורגשותיו, המאווים הפנימיים שלו, תפיסת עולמו הבסיסית והאופן בו הוא יוצר קשרים עם אחרים. טיפול דינאמי הוא סיטואציה מיוחדת עד מאוד. במשך תקופה ארוכה, אחת לשבוע, ביום ושעה קבועים, נפגש המטופל עם אדם זר לו וחושף בפניו את עולמו הפנימי דרך שיחה או משחק. באופן טבעי נוצר בין השניים קשר. באופן טבעי, קשר זה מכיל מאפיינים של הקשרים של המטופל עם אנשים אחרים.

אפשר להגיד, שמעבר לתוכן הדברים שעולה בפגישות, המטפל חווה ב"לייב", בחדר הטיפול, חלקים של המטופל שמופיעים גם בקשרים אחרים; ציפיות, השלכות, חששות, תחושות, אכזבות, תלותיות, חוסר סיפוק, קושי להתמסר, כעסים, דחייה, ביטול העצמי, חרדת נטישה וכן הלאה וכן הלאה – כל אלו יקרו גם אל מול המטפל עצמו. בשיח הפסיכולוגי אנחנו מיחסים לכל אלו חשיבות ראשונה במעלה. הגדרות על הגדרות באות לאפיין, לקטלג ולארגן את כל ה"חומר הרגשי" הזה שקורה אל מול המטופל. אנחנו קוראים לחלקים אלו בשמות כמו "העברה", "העברה נגדית" או "הזדהות השלכתית" בכדי לנסות ולהבין בצורה העמוקה והמדויקת ביותר מה בעצם קורה למטופל אל מול המטפל, ומכאן, מה קורה לו אל מול אנשים בחייו.

מטפל מיומן יוכל לאסוף את כל החומר הזה ולהחזיר אותו למטופל באופן שיעלה למודעות את הדרכים הייחודיות שבהן הוא יוצר קשר. בקשר ארוך ומשמעותי, אותו מטפל מיומן יוכל גם ליצור עם המטופל סוג קשר אשר פועל לפי "חוקים אחרים". כך, המטפל והמטופל יוכלו ליצור בחדר הטיפול חווית קשר שונה, שתאפשר למטופל לרפא פצעים ישנים ולגשת אל הקשרים החדשים בחייו (אשר בוודאי חשובים יותר מהקשר עם המטפל) כאדם מעט שונה.


56 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page